Superbad!

Superfun (X)
Superbra (?)

Jag såg komedin Superbad igår, med låga förväntningar. Vet inte varför, med tanke på de flesta gillade den, men har inte riktigt haft det sug som behövts för att se den när den släpptes.

Men nu var det alltså dags. Filmen är en komedi med både seriösa inslag samt en gnutta löjligheter. Just att det är löjligt lyckas filmens regisörr, Greg Mottola, med väldigt bra på ett positivt sätt. Här ser vi två polismän, bla den lysande stjärnan Seth Rogen, under perioder av filmen som gör allt som verkligheten inte skulle vara trovärdigt. Jag gillar det.

Handlingen utspelar sig till en början i high school, där Seth (Jonah Hill) och bästa kompisen Evan (Michael Cera) kämpar på när college väntar runt hörnet. Mycket sex och att ''få till det'' innan det är försent. För vem vill gå in i high school som en oerfaren hingst. Temat i filmen är alltså mycket sexsnack.



En dag blir dessa roliga och passande grabbar inbjuda till en fest hos en tjej. Seth föreslår att han kan ordna alkohol till festen, och tjejerna är allt lyriska till det. Ett utmärkt tillfälle att få till det där drömscenariot. Men vägen dit är inte bara problematisk utan också lång.

Så positivt överraskad, som jag blev, kan jag inte annat rekommendera ''Superbad'' till alla som gillar komedier eller high school-filmer. Den leverarar. Nu måste jag se fler filmer med Jonah Hill, Seth rogen och Michael Cera. Hollywods nya komiska stjärnor, men som samtidigt visar vägen genom att vara seriösa på ett ironiskt sätt. Två tummar upp! 


Och tänk att det finns vidriga filmer inom genren som ''Epic Movie'' och Date Movie''. Två värdelösa exempel att humor bara blir löjligt, på ett patetiskt sätt.



Betyg: 7.5/10

Ett perfekt tillfälle att se den, nu när det är helg igen. Du kommer med största sannolikhet inte bli besviken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0