Sagor mina framtida barn ska få ta del utav (Del 1 av kanske 20)

Jag sitter nu på lektionen. Dator.

Vi har en aningen friare dag, eller stund just nu. Många fnittar om helgens alla bravader..

Jag själv sitter och lyssnar på en låt som jag hörde när jag var liten.

Beethoovens - Fur Elise.

För den var med i en sagofilm som jag tittade på (VHS) för kanske 10 år sedan.

Min mormor och moster stod för den delen i livet. Som jag berättade tidigare i inlägget om "En saga har alltid ett lyckligt slut"..

Nu har jag iofs redan mycket kontakt med barn. 5 yngre bröder. Två på väg ut ur barnens period (Tonåringar, hehu)

Så jag ska föra mina erfarenheter och lärdom vidare. Livets cirkel, igen.

Mina barn... OM det blir så. Jag kommer föra det goda av min barndom vidare, för allt var ju inte kaotiskt och negativt.

Det är viktigt med lugnet när det är en stressig miljö. Jag minns att på lekis så brukade jag rita av fåglar.

Snart ska jag ju få måla tavlor eller på tryck. Ska bli så spännande. Aldrig haft det sugen sedan jag var liten..

Jag kommer inte släppa denna tanke än, men nu börjar tiden rinna ut för den här gången..

Låten fick mig att tänka på en film, alltså, som i sin tur relaterade till en annan. Väldigt sorglig (Varning!)

H.C Andersons "Flickan med svavelstickorna". (Ja, jag har redan tipsat om den förut)

Kort sammanfattning:

Sagan handlar om en fattig flicka som på nyårsafton beger sig barfota ut för att sälja svavelstickor (tändstickor). Men ingen vill köpa eller ens ge en slant.. Med rädsla inom sig för att få stryk för att inte tjänat en enda slant, så vågar hon inte gå hem... Kallt ute. Hur ska det gå för den lilla flickan?

 

Ja, vill inte spoila allt. Men det är en saga som jag ska föra vidare till nästa generation. Framtiden.

Lite senare ska jag försöka återskapa fler minnen i filmernas och sagornas värld. För det är många jag inte kommer ihåg namnet på. Liter synd.. Bara känslan och budskapet. Men en annan är "Den lilla Prinsessan".

Som jag såg på tecknad. Det är min mormors favorit (Inte tecknat) med den utomordentligt talangfulla barnskådespelaren "Shirley Temple"..

 

Vi hörs! Nu ska jag studera vidare...




Kommentarer
Postat av: J U L I A

nice blogg du har =)



sv: ja verkligen! längtar så det gör ont, haha!

men vintern har ju sina fördelar den med :) kramkram!

2010-01-22 @ 15:02:31
URL: http://byjulia.devote.se
Postat av: Cat

Men usch! Flickan med svavelstickorna är så hemsk och underbar på samma gång. Jag blir alltid gråtfärdig när jag ser/läser den.

2010-01-22 @ 19:37:26
URL: http://blissandagony.bogspot.com
Postat av: M

Låter inte så kul!

Ja, det är fä'rgat =) Kram

2010-01-22 @ 20:34:58
URL: http://conler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0