HD VS DVD (Ett litet test) Im the lucky one!

Har börjat föredra HD-filmer istället för vanliga, men dugliga, DVD-filmer. Kan se HD på datorn och snart med Playstation 3.

Men hur är det egentligen med kvalité? Kan absolut garantera att den här generationen inte är en upprepning på övergången mellan VHS och DVD. Men lyxigare? Defenitivt.

Förutom bilden är ljudet kalasbra. En stort +. Sen får det plats med mer utrymme på Blu-Ray skivor. Det betyder förutom bättre upplösning, DTS-ljud, också mer innehåll som ex Extramaterial. Det här är bara början. Tror dock inte DVD kommer utplånas någonsin som i fallet med VHS. Alla har inte HD-TV, och alla är inte kräsna av sig utan nöjer sig med DVD-formatet.

Nu till mitt lilla test. Att jämföra. Min åsikt?

Skillnaden är stor men inte enorm.

Kan ni se skillnaden?

HD-kvalité





( Filmen - The Dark Knight 1080p (Blue-Ray)



( Filmen - Transformers 720P (HD-DVD)



(Filmen - Friday The 13th 2009 720p Blu-Ray)



( Filmen - Braveheart 720p Blu-Ray)



( Filmen - Ice Age 1080p Blu-Ray)

-------------------------------------------------------------------------------------------

Nu till DVD-kvaliten. De flesta är rippade. Likaså HD-filmerna.



( Filmen - Dagissnuten DVD)



( Filmen - American History X DVD)



( Filmen - Batman DVD)



( Filmen - Walk The Line DVD)



( Filmen - Apocalypto DVD)



( Filmen - Whats Love Got To Do With It DVD-Rip)

Det var bilderna. När jag tittar på dom så är skillnaden mindre än när jag spelar upp filmerna. Anledningen är att de här små bilderna inte gör rättvisa på bildkvalitén. Ju större bilder, desto större upplösning.

Nu valde jag att infoga bilderna i stolek ''500'' för att allt skulle få plats utan att bli det längsta inlägget någonsin sätt till höjden.

Min skärm, som jag andvände mig utav i testet är en Samsung 22'' 1980x1080, som kostar 1699:- på CDON.



The End!

Inom kort kommer jag att granska samtliga Sagan Om Ringen filmer. Det är fyra stycken, exklusive Hobbit filmen och tecknade versionen av ''Return Of The King''.

Peter Jacksons Trilogy och den animerade filmen från 1978.

Snart.

Kommentarer
Postat av: Yazuka

Helt klart ser man skillnaden. Det ser lite verkligare ut med HD. Om man nu ska säga så.



Skärmen du använder, den Samsung. Är det HMDI portar på den?

2009-09-02 @ 15:47:08
URL: http://www.yazuka.net
Postat av: Tomic

5x skarpare med 720 och 10x med 1080p? vr det inte så det var ? ;) Bra inlägg!! :)

2009-09-03 @ 07:44:07
URL: http://tomictomi.se
Postat av: Jessica

Bra blogg du har!

Gå in på min blogg och tryck till om vad du tycker om att pappor ska amma sitt barn

vill veta vad du tycker om den saken.

2009-10-04 @ 13:53:42
URL: http://beeautiiiful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0